Śmierć to bardzo życiowy temat, wszak każdy człowiek rodzi się, żyje i umiera. Nieoczywiste są jedynie okoliczności, w których nadchodzi kres żywota. To one sprawiają, że każdy koniec życia staje się wyjątkową opowieścią. Spójrzmy razem w oczy śmierci przedstawione w malarskich wizjach.
Śmierć powszednia
Śmierć przedstawiona jako element codzienności. Obrazy mówią wprost o wszystkim, co związane jest z przemijaniem. Ukazują biedę, smutek, zamyślenie, pustkę. Artyści ukazują śmierć jako rytuały (pogrzeb, żałoba, czuwanie przy umierającym lub zmarłym) oraz część życia społecznego i religijnego (kondukt żałobny, wierzenia, symbole religijne).
„Matula pomarli”, Aleksander Kotsis, 1868 r. (ze zbiorów Lwowskiej Galerii Sztuki im. Borysa Woźnickiego)„Trumna chłopska”, Aleksander Gierymski, 1894 r. (ze zbiorów Muzeum Narodo Warszawie, nr inw. MP 964 MNW)„Śmierć w pokoju chorego”, Edvard Munch, 1893 r. (ze zbiorów Munchmuseet w Oslo, nr inw. MM.M.00418)„Pod brzemieniem nieszczęścia”, Teodor Axentowicz, data nieznana (ze zbiorów Lwowskiej Galerii Sztuki im. Borysa Woźnickiego)„Atiti”, Paul Gauguin, 1892 r. (ze zbiorów Kröller-Müller Museum, nr inw. KM 104.366)„Śmierć arlekina”, Pablo Picasso, 1906 r. (kolekcja prywatna)„Manao tupapau (Duch zmarłych czuwa)”, Paul Gauguin, 1892 r. (ze zbiorów Albright–Knox Art Gallery, nr inw. 1965:1)„Pogrzeb w mieście”, Wojciech Weiss, 1904 r. (ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie, nr inw. MNK II-b-118)
Śmierć nagła, bolesna, okrutna
Ekspresyjne, wzburzone podejście do tematu. Obrazy bazują na skrajnych emocjach i wyzwalają gwałtowne uczucia. Przedstawiają przemoc i niewygodny dla widza naturalizm śmierci: detale anatomiczne, tkanki i wydzieliny ludzkiego ciała. Z drugiej strony rozdzierająca rozpacz ukazywana jest z użyciem oszczędnej palety środków: kontrastu barw, otwartej kompozycji, symbolu.
Niezwykłe, niepokojące, szalone ujęcia tematu odwołujące się do podświadomości, symbole, tajemnice, opowieści z pogranicza jawy i snu. Śmierć bywa tutaj nieodgadniona, przybiera postać demona, kobiety, kostuchy, uosabia marzenia i obawy artysty. Przedstawienia bywają pełne kolorów, miękkich linii, nastrojowego światła, wysmakowanych detali. To okrutne a zarazem piękne, nieprzeniknione legendy o umieraniu.
„Plaga”, Arnold Böcklin, 1898 r. (ze zbiorów Kunstmuseum w Bazylei, nr inw. 114)„Maski i Śmierć”, James Ensor, 1897 r. (ze zbiorów Musée des Beaux-Arts w Liège)„Wyspa umarłych”, Arnold Böcklin, 1880 r. (ze zbiorów Kunstmuseum w Bazylei, nr inw. 1055)„Arlekin i Śmierć”, Konstantin Somow, 1907 r. (ze zbiorów Państwowej Galerii Tretiakowskiej)„Śmierć i Życie”, Gustav Klimt, 1910–1915 r. (ze zbiorów Leopold Museum w Wiedniu, nr inw. LM 630)„Noc”, Ferdinand Hodler, 1899–1890 r. (ze zbiorów Kunstmuseum w Bernie, nr inw. G 248, 1901)„Sen Paganiniego”, Edward Okuń, 1898 r. (ze zbiorów Muzeum Lubelskiego w Lublinie)„Ukojenie”, Piotr Stachiewicz, około 1885 r. (ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie, nr inw. MNK II-b-32)„Śmierć i grabarz”, Carlos Schwabe, 1895 r. (ze zbiorów Musée d’Orsay w Paryżu)„Tanatos”, Jacek Malczewski, 1898–1899 r. (ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, 35590 MNW)„Śmierć”, Jacek Malczewski, 1902 r. (ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, nr inw. MP 373 MNW)
Śmierć jako ilustracja wydarzeń historycznych i tekstów kultury
Dzieła zachwycające drobiazgowym pięknem, pełne elegancji, bogate w precyzyjnie oddane detale. Komentarze do wydarzeń historycznych i literackich. Śmierć pozbawiona jest tutaj emocjonalnych pierwiastków, stanowi ilustrację do rozbudowanej opowieści. Malarze z rozmachem ujmują koniec życia, ukazują go jako istotną część historii. Obrazy stanowią pełne dramatyzmu przedstawienia, wzbudzają zachwyt odbiorcy, zmuszają widza do pochylenia czoła nie tyle nad powagą śmierci, co nad talentem artysty.
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statystyki
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.