Wystawy światowe zawsze miały wywoływać zachwyt nad osiągnięciami ludzkości. „Oto wielki dzień w naszej historii, najpiękniejsze i najbardziej imponujące widowisko, jakie kiedykolwiek widziałam” – pisała królowa Wiktoria o pierwszej wystawie z 1851 roku, która odbyła się w Londynie.
Podczas tej „Wielkiej Wystawy Przemysłu Wszystkich Narodów” zaprezentowało się prawie czternaście tysięcy wystawców, a zwiedziło ją sześć milionów odwiedzających. Co ciekawe – była to pierwsza tak duża impreza, na terenie której pojawiły się nowoczesne, płatne toalety dla turystów.
Prawie każde Expo pozostawiło po sobie architektoniczne pamiątki. I tak na przykład na Targi w 1889 roku Paryż wzniósł wieżę Eiffla, a w 1998 roku w Lizbonie otworzono most Vasco da Gamy. Ale nie tylko miasta rywalizowały ze sobą o to, które zorganizowało bardziej efektowną wystawę. Każda z nich była polem bitwy pomiędzy państwami, firmami, architektami i inżynierami, a narzędziami tej rywalizacji były spektakularne pawilony, najlepsze prezentacje osiągnięć i najnowocześniejsze wynalazki.
Do dziś wystawy światowe kojarzą się ze efektownymi pawilonami i wyjątkowymi technologiami – na Expo w 1876 roku zaprezentowano maszynę do pisania, natomiast w 1970 roku w Osace – pierwsze telefony komórkowe. Z kolei Expo w St. Luis w 1904 roku dało światu… hamburgery, hot dogi i mrożoną herbatę.
W 1928 roku do życia powołano Międzynarodowe Biuro Wystaw Światowych. Organizacja ta powstała jako odpowiedź na multiplikację wystaw określanych jako „światowe”. Obecnie biuro czuwa nad wyborem gospodarzy kolejnych imprez, ich prawidłowym przebiegiem oraz jakością.
Pawilon przedsiębiorstwa Compagnie Transatlantique autorstwa Antonia Gaudiego (il. domena publiczna)Plan wystawy w Barcelonie i jej główne budynki (il. domena publiczna)Plakat z wystawy autorstwa Josepa Lluísa Pellicera (il. domena publiczna)
Cinéorama była symulacją lotu balonem – na okrągłym ekranie prezentowano widoki w formie filmów (il. Louis Poyet, „Scientific American Supplement”, № 1287)Aby ułatwić odwiedzającym przemieszczanie się, w Paryżu pojawiły się ruchome chodniki, które posiadały własne przystanki (fot. Brown University Library)Ruchomy chodnik (il. ze zbiorów Brooklyn Museum, nr inw. S03_06_01_015 image 2011)Pawilon Imperium Osmańskiego (il. Joseph Hawkes, ze zbiorów Brooklyn Museum)
Polski plakat promujący wystawę (il. ze zbiorów Biblioteki Narodowej, sygn. DŻS IIA 5)Pawilon radziecki (fot. domena publiczna)Pawilon szwajcarski (il. domena publiczna)Pawilon włoski (współczesna rekonstrukcja autorstwa Brandona Gardinera i Flavii Marcello, CC BY-SA 4.0)
Pawilon Phillipsa (fot. Wouter Hagens, CC BY-SA 3.0)Zaprojektowany z okazji Expo 58 model kryształu żelaza – Atomium – dziś jeden z symboli Brukseli (fot. o palsson, CC BY 2.0)
Unisfera – stalowa rzeźba wystawiona z okazji Expo 1964 (fot. Ron White, domena publiczna)Wystawa General Motors (fot. Don O’Brien, CC BY 2.0)Pawilon IBM (fot. Max H. Hubacher, ze zbiorów The New York Public Library, sygn. b19892408)
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statystyki
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.