Wakacje. Któż nie zastanawia się, czy bliższe i dalsze wyjazdy będą możliwe i bezpieczne? My już dziś chcielibyśmy zabrać Was w zupełnie darmową podróż. Gwarantujemy niezapomniane widoki i nieograniczony dostęp do solidnej dawki piękna. Zapraszamy na all inclusive w najlepszym malarskim wydaniu.
Wakacje za granicą
Przedstawienia zagranicznych widoków w dorobkach polskich twórców nie są niczym zaskakującym – artyści XIX i XX wieku byli wszak jednostkami mobilnymi. Często kształcili się za granicą (np. w Paryżu, Monachium), wystawiali tam swoje prace, osiadali na krótszy lub dłuższy czas, co pozwalało im poznawać nowe miejsca i czerpać z nich inspiracje.
Motyw wakacyjnych podróży wpisuje się najwyraźniej właśnie w tematykę malarstwa pejzażowego i w takim też ujęciu artyści ukazują go najczęściej. Podchodząc do problemu przedstawienia uroków południa Europy, artyści musieli stawić czoła stawianym przez ten temat wyzwaniom.
Ostre światło, czyste kolory bezchmurnego nieba, kształty i barwy egzotycznej roślinności, dynamika wzburzonego oceanu, nachylenia terenu, nowe formy architektoniczne – to cechy krajobrazu, który zdecydowanie odbiega w swojej specyfice od polskich widoków. Ta odmienność zapewniała ekscytującą szansę poszerzenia palety malarskich umiejętności związanych z operowaniem nastrojem, światłem, kolorem, perspektywą i kompozycją.
Rola tej ostatniej ma kolosalne znaczenie. Zwracając uwagę na detal, malarze poszerzają ujęcie omawianego tematu. Przedstawiając fragment fasady kościoła, łódki, drzewa pomarańczy, czynią zbliżenie na frapujący ich wycinek pejzażu. Efekty tej pracy budzą kompozycyjne skojarzenia z fotografią.
Wakacje w Polsce
Temat wakacyjnych podróży rysuje się nie mniej ciekawie w przypadku polskich krajobrazów. Przedstawienia malarskie są bardziej sielskie, oddają piękno rodzimej przyrody: gór, lasów, chmur, ukwieconych łąk, przydomowych ogródków, rzek. Bogactwo szczegółów, sposób oświetlenia, intensywność kolorów i doświadczenie widza, spoglądającego na to, co bliskie i wiadome od dziecka, pozwalają dokładnie nazwać przedstawione szczyty górskie, gatunki roślin, doprecyzować porę dnia.
Z drugiej strony, to co dobrze znane, pozwala artystom na śmiałe manipulowanie formą i osiągnięcie dzięki temu nowych jakości wizualnych i ekspresyjnych. Kontury rozmywają się, pociągnięcia pędzla stają się pospieszne i nerwowe. Las przestaje być lasem, a przeistacza się w ciemną plamę. W świetle zmierzchu słoneczniki pochylają głowy. Chmury nad Morskim Okiem żarzą się blaskiem zachodzącego słońca, światło tańczy na górskich zboczach. Pejzaż nabiera niezwykłej, niepokojącej nastrojowości.
Strona używa plików cookie. Jeśli się na to nie zgadzasz, zmień ustawienia przeglądarki. Więcej informacji o plikach cookie oraz przetwarzaniu danych osobowych znajdziesz w naszej polityce prywatności. Akceptuję
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.